Trafikantvecka och däcktryckskampanj!

Håll koll på lufttrycket och spara pengar! Nu är det den Europeiska trafikantveckan och vi ger oss ut på turné igen.

Denna veckan besöker vi sex mackar i länet. Här kommer vi att stå (alla dagar står vi kl 14-18):

  • Måndag 18 sep Frendo i Delsbo
  • 19 sep OKQ8 i Alfta samt Circle K i Gnarp
  • 20 sep Tönnebro rastplats samt Circle K Hemlingby i Gävle
  • 21 sep Frendo i Vallsta, OKQ8 & Wij-trädgårdar i Ockelbo samt Circle K Hemlingby i Gävle
  • 22 sep Frendo i Järvsö

Dessutom besöker vi

  • Veteranbilsmarknad i Högbo den 30 september
  • Bygdemarknaden i Torsåker och Torsåker mack den 1 oktober

Teckning av däck med punktering

Ett högre lufttryck i däcken ger:

  1. En lägre bränsleförbrukning, dvs pengar och koldioxidutsläpp.
  2. En förlängd livslängd på däcken, vilket i sin tur sparar pengar och minskar utsläppen av mikroplaster från däckslitage.

Dessutom: 10- 15 % bar (dvs. ca 0,2-0,4 bar) över det rekommenderade påverkar inte köregenskaperna. Läs mer om varför rätt däcktryck är bra i vår tidigare artikel om ämnet >>här<<

Share

Tips för att mobilbatteriet ska hålla längre

Det finns många knep som florerar om hur man bäst tar hand om sitt mobilbatteri för att det ska hålla länge. Ska det laddas ur? Ska det laddas ofta? Många av dessa ”myter” som ibland är motsägelsefulla kommer av att batteritekniken utvecklas. Vad ett batteri mår bra av är beroende på vilken typ av batteri det är. Idag är uppladdningsbara batterier i mobiler, surfplattor och bärbara datorer av litiumjon-typ, (Li-ion, metallen litium är en viktig beståndsdel).

 

Mellan 20 – 90% är bäst

I ett inslag från SVT vetenskap förklarar Matilda Klett, forskare i elektrokemi, hur man bäst tar hand om ett Li-jon batteri.

– Det vanligaste misstaget är att tro att man ska hålla mobilen fulladdad hela tiden och på så sätt behålla batteriet i hög cellspänning, säger hon. Det är egentligen inte alls bra för litiumjonbatterier, som trivs mycket bättre i mellanläget mellan 20 och 90 procent.

Det är också viktigt med temperaturen, 37 grader som det blir i byxfickan är för varmt. Batterierna håller bättre om de får vara i rumstemperatur på runt 20 grader, allra sämst är det att lämna mobilen i solen eller i en varm bil.

Läs mer och se inslaget >>här<<

 

Share

Även Svenska företag satsar på solcell-takpannor

Många har tänkt tanken och många har hört om att det finns, typ i USA. Takpannor som gör solens strålar till el. Tesla är ett företag som lyckas med sin marknadsföring och nyheten har spridits vida kring även om deras takbeklädnad når den Europeiska marknaden först under 2018.

Nu kan Ny Teknik rapportera att två svenska företag också tillverkar takpanel som fungerar som solceller. Den ena produkten, Solpannan, består av en slät betong- eller tegelpanna där det fästs ett lager monokristallina solceller ingjutna i en specialutvecklad plast ovanpå. Denna panna har installerats på flera hus i England och på två demonstrationshus i Sverige och resultaten är lovande.

För den andra produkten, Shingel, står innovatören Anna Svensson.

– Vi märker att folk tycker att det är fult med solceller på taket och att det är ett hinder för att skaffa solceller. Vårt system ska vara snabbt, enkelt och snyggt, berättar Anna Svensson. Hennes system bygger på att ”solcellspannan” ska passa ihop med betongpannor från ett stort märke i Sverige.

Smiley face
Takpannan Shingel, som inte bara täcker taket utan också genererar el, är installerad på ett parhus i Vallastaden i Linköping. Anna Svensson är innovatören som har utvecklat takpannan. Foto: Stefan Jerrevång

Båda företagen bakom dessa produkter uppskattar att priset för dessa tak ligger 15-30 % över vanliga solcellspaneler, men då behöver man inte ha en tak under solcellspanelerna.

Här kan du läsa hela artikeln hos Ny Teknik

Share

Elbilen – räddaren eller bara nya problem?

Många har kanske läst nyheten om de stora utsläppen från elbilens batterier. Flertalet medier har rapporterat att en snål dieselbil kan köras 20 000 mil för att komma upp i de utsläppsnivåer som en kraftfull elbil ger upphov till under produktionsfasen.

Jag har de senaste veckorna fått flera frågor och kommentarer om denna nyhet, ”kan det stämma”, ”är elbilen en lika stor bov” eller så vill de bara ha min åsikt i frågan. Jag tycker att det är bra produktionsfasen lyfts upp till ytan och vi måste komma ihåg att det finns alltid både för och nackdelar med allt. Det som utges för miljövänligt är oftast bara miljövänligare än alternativen.Parkingsskylt för elbil för att illustera att texten handlar om elbilen

Läs mer

Share

Carbon budget – Jordens koldioxid-budget

Jordens koldioxidbudget, eller med den engelska termen carbon budget som oftare använts, är ett sätt att tydliggöra varför det är bråttom att minska koldioxidutsläppen drastiskt. Nedan följer en bra informationsfilm som dock är på engelska.

Så för att kort förklara på svenska, koldioxidbudgeten (för medeltemperaturökning på två grader) är så mycket koldioxid som atmosfären innehåller om jordens klimat stabiliseras på en medeltemperatur om två grader över idag.

Läs mer

Share

Power Circle om elbilsbatterier och miljöpåverkan

Power Circle AB

Power Circle är elkraftbranschens intresseorganisation och samlar den nya energibranschen kring viktiga framtidsfrågor. Tillsammans med de cirka 50 partnerföretagen verkar Power Circle för hållbar utveckling genom elektrifiering. Bland partnerföretagen finns energiföretag, teknikleverantörer, tjänsteföretag, lärosäten och andra organisationer.

Så här kommenterar Power Circle den senaste tidens diskussioner om vilken miljöpåverkan elbilens batterier har.

Share